کلوب حسابداری

کلوب حسابداری

این وبلاگ با اهداف پیشبرد علم حسابداری و اشتراک گزاری دانش های حسابداری تشکیل شده است.《هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع است.》
کلوب حسابداری

کلوب حسابداری

این وبلاگ با اهداف پیشبرد علم حسابداری و اشتراک گزاری دانش های حسابداری تشکیل شده است.《هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع است.》

پرسش و پاسخ مربوط به حسابداری(شماره10)( در مورد استانداردهای بین المللیIFRS)

پرسش و پاسخ مربوط به  استانداردهای بین المللیIFRS


برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید 
 

سوال1:

چرا آگاهی از آخرین استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS برای ما لازم است؟

 

پاسخ:

با توجه به شروع حرکت به سمت استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS در ایران و الزامات موجود در IFRS 1 در خصوص پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برای نخستین بار، یک قاعده کلی در خصوص شناخت و اندازه گیری عناصر صورتهای مالی وجود دارد بدین شرح که:

واحد تجاری پذیرنده باید از به روزترین استانداردهای لازم الاجرا IFRS  در ««پایان نخستین دوره گزارشگری»» استفاده کند.

پس باتوجه به این موضوع و این مهم که شرکتهای ایرانی در مرحله پذیرش اولیه قرار دارند، اطلاع و آگاهی از آخرین نسخه و بروزترین استانداردها امری مهم می باشد

 

سوال2:

 

نحوه تسری به گذشته استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS در تهیه اولین صورتهای مالی طبق استانداردهای مذکور چگونه است؟

 

پاسخ:

به عنوان یک قاعده کلی، کلیه استانداردهای IFRS می بایست به گذشته تسری پیدا کنند به جز:

الف- مواردی که در استاندارد استثنا شده اند

ب- مواردی که به شرکت اختیار عدم تسری به گذشته طبق استاندارد داده شده است

 

سوال3: هدف استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 1 IFRS01  با عنوان :پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای اولین بار چیست؟

 

پاسخ: هدف استاندارد گزارشگری مالی شماره 1 کسب اطمینان از وجود کیفیت بالای اطلاعات در اولین مجموعه صورت‌های مالی تحت مجموعه استانداردهای بین‌المللی گزارشگری واحد تجاری و صورت‌های مالی میان دوره‌ای آن از طریق تحقق موارد زیر می‌باشد:

الف- شفافیت اطلاعات برای استفاده‌کنندگان و امکان قابلیت مقایسه اطلاعات بین دوره‌های مالی ارائه شده.

ب- ایجاد نقطه شروع مناسبی برای گزارشگری حسابداری براساس استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی.

ج- تولید اطلاعات با هزینه‌ای کمتر از منافع حاصله آن.

 

.

سوال 4: دامنه کاربرد استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی شماره 1 IFRS01 با عنوان پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای اولین بار شامل چه شرکت هایی است؟

 

پاسخ: : استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 1 تنها در اولین دوره پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری کاربرد دارد، و در سال های بعد الزامات و معافیت های این استاندارد نافذ نمی باشد.

نکته: استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی شماره 1 برای واحدهای تجاری که هم‌اکنون تحت قواعد استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی مشغول به گزارشگری می‌باشند کاربرد ندارد.

 

سوال 5:آیا دامنه کاربرد استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 1 (IFRS01) با عنوان پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای اولین بار فقط محدود به صورت های مالی پایان دوره است؟

پاسخ: استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی شماره 1 شامل تمام گزارش‌های مالی میان دوره‌ای که در دوره مالی مربوط به اولین دوره پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی پوشش داده می‌شود، می‌باشد.

 

سوال ۶: در تهه صورتهای مالی طبق استاداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS از کدام استانداردها و رویه های حسابداری می بایست استفاده کرد؟

 

پاسخ: در تهه صورتهای مالی منطبق با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی می بایست از استانداردها و رویه های حسابداری منطبق با شرایط زیر استفاده کرد:

الف- استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی که در حال حاضر به شکل موثر تصویب شده و مورد استفاده همگانی قرار می‌گیرد. (استانداردهایی که زمان لازم‌الاجرا شدن آن‌ها فرا رسیده است). شامل استانداردهای منتشر در کتاب آبی.

ب- یک یا تعدادی از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی که در حال حاضر زمان لازم‌الاجرا شدن آن‌ها فرا نرسیده است مشروط بر اینکه مجوز پذیرش و اجرای زود هنگام این استانداردها صادر شده باشد. شامل سایر استانداردهای منتشر شده در کتاب قرمز.

 

سوال ۷: استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS دقیقا شامل چه مواردی می شود:

 

پاسخ: استانداردهای گزارشگری بین‌المللی مالی، شامل همه استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (  International Financial Reporting Standards (IFRS)) استانداردهای بین‌المللی حسابداری (International Accounting Standards (IAS)) و تفسیرهای (Interpretation ) مرتبط با این استانداردها است که توسط هیأت تدوین استانداردهای بین‌المللی حسابداری پذیرفته شده‌اند.

 

 

سوال ۸: اولین صورت‌های مالی واحد تجاری براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS باید چه ویژگی مشخصه ای داشته باشد؟

 

 

پاسخ: باید واحد تجاری، در آن‌ با بیانی صریح و شفاف (Explicit And Unreserved Statement) عنوان داشته باشد که صورت‌های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی تهیه و ارائه شده است. این موضوع حتما باید در صورت های مالی افشاء بشود.

 

 

سوال ۹: واحد تجاری چندبار می تواند از الزامات و معافیت های استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره1 IFRS  با عنوان پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای اولین بار استفاده نمایید؟

 

پاسخ: واحد تجاری تنها یک بار می‌تواند از الزامات و معافیت‌های خاص این استاندارد استفاده کند.

 

نکته مهم:  اگر واحد تجاری استفاده‌کننده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، استفاده از این استانداردها را برای بیش از یک دوره گزارشگری متوقف کند و سپس ملزم به استفاده مجدد شود یا استفاده از آن را مجدداً بر گزیند. برای پذیرش مجدد بعدی، نمی‌تواند از الزامات و معافیت‌های این استاندارد استفاده کند.

 

 

سوال 10: نقطه آغازین فرآیند حسابداری طبق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS  چیست؟

پاسخ: صورت وضعیت مالی می باید توسط واحد تجاری در تاریخ انتقال به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی تهیه و ارائه گردد، و این نقطه آغازین فرآیند حسابداری طبق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی می‌باشد.


سوال ۱۱: الزامات کامل استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS   برای چه دوره هایی می بایست رعایت شود:

 

پاسخ: واحد تجاری می‌بایست الزامات کامل استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی را برای کلیه دوره‌های مورد گزارش (شامل اقلام دوره جاری و مقایسه‌ای صورت‌های مالی) در اولین مجموعه صورت‌های مالی تهیه شده طبق استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی رعایت و این موضوع را به صورت صریح و شفاف اعلام نماید.

 

 

سوال 12: در چه صورتی واحد تجاری مجاز به استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS   میباشد که هنوز تاریخ لازم الجرا بودن آن ها فرا نرسیده است؟

 

پاسخ: در صورتی که تاریخ لازم‌الاجرا شدن یک استاندارد هنوز فرا نرسیده ولیکن اجازه اجرای زودتر از موعد آن صادر گردیده باشد، به واحد تجاری اجازه استفاده از الزامات آن استاندارد در اولین مجموعه صورت‌های مالی مطابق با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی داده می‌شود.

نکته: در اجرای این مورد الزامی برای واحد تجاری وجود ندارد



سوال 13:در شرکت هایی که فرآیند پذیرش استانداردها را انجام داده اند تاریخ تغییر به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS   دقیقا چه تاریخی است؟

 

پاسخ: تاریخ تغییر به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، تاریخ شروع اولین دوره‌ای است که اطلاعات مقایسه‌ای آن به نحو کامل ارائه شده است

 

مثال: به عنوان مثال اگر یک واحد تجاری صورت‌های مالی (به همراه اقلام مقایسه‌ای) را برای دوره مالی منتهی به 29/12/5x ارائه نماید، تاریخ تغییر به استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی، اول فروردین 4x خواهد بود.

 



لطفا با نظرات و کامنت ها در رشد و بهتر شدن وبلاگ کمک کنید

و با لایک کردن هر پست رضایت و علاقه مندی خود را اعلام نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.